بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی؛ شرایط ثبت نام، مدارک لازم و هرچیزی دیگری که باید بدانید

راهنمای استفاده از وام تأمین اجتماعی دانشجویی

آیا تا به حال چیزی درباره بیمه دانشجویی شنیده اید؟ این بیمه به شما کمک می کند در سال هایی که مشغول تحصیل هستید، سابقه بیمه نیز داشته باشید. به این ترتیب، زمانی که شما شروع به کار می کنید چند سال بیمه رد کرده اید و از بقیه جلوتر هستید. این در حالی است که در گذشته دانشجویان با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل تنها می توانستند تحت پوشش بیمه والدین خود بمانند و از آن برای خدمات درمانی استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی را به طور کامل به شما معرفی کنیم. همچنین با بیان شرایط، مدارک و نحوه ثبت نام، مسیر استفاده از این بیمه را برای شما هموار تر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای مطالعه بیشتر: بهترین سایت ها برای خرید آنلاین بیمه

بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی چیست و چه مزایایی دارد؟

در سال های اخیر سازمان بیمه تأمین اجتماعی برای گسترش پوشش بیمه، طرح های مختلفی را ارائه کرده است. بیمه دانشجویی نیز یکی از این طرح ها است. این بیمه به دانشجویان کمک می کند تا از همان 18 سالگی بتوانند به آینده و بازنشستگی فکر کنند. در طرح بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی، دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد می توانند با استفاده از کارت دانشجویی خود و با پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش خدمات بیمه قرار بگیرند.

این طرح در دسته بیمه مشاغل آزاد قرار می گیرد. بنابراین، دانشجویان می توانند از تمام پوشش ها شامل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بهره مند شوند. به علاوه، استفاده همزمان از این بیمه به عنوان سابقه بازنشستگی و بیمه والدین برای خدمات درمانی بلامانع و امکان پذیر است. همچنین، دانشجویان می توانند پدر و و مادر بالای 60 سال خود که از بیمه ای استفاده نمی کنند را نیز تحت پوشش خود قرار دهند. لازم به ذکر است که بیمه دانشجویی را می توانید پس از فراغت از تحصیل به عنوان بیمه مشاغل آزاد ادامه دهید. البته سرباز شدن فرد باعث قطع بیمه شده و باید از بیمه سربازی استفاده شود.

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره بیمه عمر

انواع بیمه های دانشجویی و میزان حق بیمه پرداختی

بیمه های دانشجویی بر اساس پوشش های مختلفی که ارائه می دهند در سه طرح طبقه بندی می شوند. این طرح ها حق بیمه های متفاوتی دارند. لازم به ذکر است که در صورت اضافه کردن مبلغ 71 هزار و 600 تومان به حق بیمه پرداختی می توانید از خدمات درمانی نیز بهره مند شوید. در جدول زیر سه طرح مختلف بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی با یکدیگر مقایسه شده اند.

نوع طرححق بیمه 6 ماه اول  ( تومان)حق بیمه 6 ماه دوم (تومان)پوشش ها
14 درصد)  ۱۲ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت( 888,606859,942بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی
16 درصد) ۱۴ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)1,036,7081,003,256بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی
20 درصد (۱۸ درصد سهم بیمه‌شده + ۲ درصد سهم دولت)1,332,9101,289,913بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت

برای دریافت بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی چه شرایطی لازم است؟

بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی مانند سایر خدمات این سازمان شرایط ویژه ای برای متقاضیان تعریف کرده است. چنانچه قصد استفاده از این طرح بیمه را دارید، ابتدا شرایط زیر را مطالعه و بررسی کنید:

  • متقاضی باید دانشجوی یکی از دانشگاه های ایران باشد
  • سن متقاضی بین 18 تا 50 سال تعریف شده است
  • متقاضیان بالای 50 سال برای دریافت بیمه دانشجویی، باید حداقل به اندازه مازاد سن خود نسبت به 50 سال، سابقه بیمه داشته باشند. مثلاً یک دانشجوی 57 ساله باید حداقل 7 سال سابقه بیمه داشته باشد.
  • برای ثبت نام بیمه، ارائه کارت دانشجویی معتبر الزامی است.

 مدارک ثبت نام بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی

ثبت نام بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی به صورت غیر حضوی و از طریق سامانه خدمات اینتنرتی سازمان تأمین اجتماعی انجام می شود. برای طی کردن سریع و ساده این مراحل بهتر است مدارک زیر را آماده کرده و سپس برای ثبت نام اقدام کنید.

  • کارت دانشجویی معتبر و و گواهی اشتغال به تحصیل با مهر معتبر دانشگاه
  • کارت ملی و شناسنامه دانشجو
  • تکمیل فرم ثبت نام و در صورت لزوم مراجعه به پزشک

نحوه ثبت نام

برای ثبت نام و دریافت بیمه نامه دانشجویی تأمین اجتماعی به صورت آنلاین تنها کافی است وارد سایت سازمان تأمین اجتماعی شوید. پس از ثبت نام ( در صورت نداشتن حساب کاربری) و ورود به سایت، می توانید در منو سمت راست مطابق تصویر از بخش بیمه شدگان، بیمه خاص و در ادامه انعقاد قرار داد بیمه دانشجویی را انتخاب کنید.

ثبت نام بیمه تأمین اجتماعی دانشجویی

پس از انتخاب بیمه نامه، مراحل ثبت نام به شما نشان داده می شود. مطابق با چیزی که در بالای صفحه قابل مشاهده است می توانید این مراحل را به ترتیب طی کنید. دقت داشته باشید که در بخش ثبت اطلاعات باید همه چیز را به درستی و با دقت کامل وارد کنید. مراحل بعدی نیز به همین صورت انجام خواهد شد. در نهایت به بخش پرداخت حق بیمه می رسید که باید با توجه به نوع بیمه انتخابی، حق بیمه ماه اول را بپردازید.

فرم ثبت نام

توجه داشته باشید که متقاضیان بیمه های 14 و 18 درصدی باید برای معاینات پزشکی به پزشک معتمد تأمین اجتماعی مراجعه کنند. برای انجام این کار 2 ماه فرصت در نظر گرفته شده و در صورت عدم مراجعه بیمه فرد باطل خواهد شد.

سوالات متداول

آیا بیمه دانشجویی جزو سابقه کار محسوب می شود؟

بله، در اصل هدف از اجرای این طرح اضافه شدن سال های تحصیل به سابقه کاری بیمه است

آیا با گواهی اشتغال به تحصیل و بدون کارت دانشجویی می توان ثبت نام کرد؟

خیر، برای ثبت نام به کارت دانشجویی معتبر نیاز دارید

آیا بیمه دانشجویی برای تمام مقاطع تحصیلی قابل استفاده است؟

بله، دانشجویان در همه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند از این طرح استفاده کنند.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments