همه چیز درباره وام فرزند آوری و نحوه دریافت آن 1403

نحوه دریافت وام فرزند آوری

به دنبال افزایش میانگین سنی جمعیت، کاهش آمار ازدواج و همچنین فرزند آوری، سیاست های دولت بر مبنای افزایش جمعیت بنا شده است. از طرف دیگر، شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه امکان عمل به این سیاست ها را از تعداد زیادی از افراد سلب کرده است. به همین دلیل تسهیلات قرض الحسنه ای تحت عنوان وام فرزند آوری به خانواده ها اعطا می شود. هدف از ارائه این تسهیلات تشویق مردم به بچه دار شدن و همچنین، ایجاد رفاه بیشتر برای نگهداری از نوزادان است. در این مقاله هرآنچه باید درباره این وام بدانید و ششرایط و نحوه دریافت آن را به شما خواهیم گفت. اگر میتقاضی این وام هستید با ما همراه باشید.

برا مطالعه بیشتر: وام مسکن زوجین 1403

وام فرزند آوری چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

در سال 1403 دولت بودجه ای را به تسهیلات فرزند آوری اختصاص داده است. بر این اساس، شبکه بانکی کشور موظف است به ازای هر کودکی که از سال 1401 به بعد متولد شده باشد تسهیلاتی را در اختیار خانواده کودک قرار دهد. این تسهیلات با هدف تشویق افراد به فرزند آوری و در راستای جوان سازی و افزایش جمعیت ارائه می شوند. در ادامه با شرایط و نحوه دریافت این وام بیشتر آشنا می شوید.

شرایط لازم برای دریافت تسهیلات فرزند آوری

همانطور که گفته شد وام فرزند آوری در راستای ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت به افراد داده می شود. البته دو شرط بسیار مهم برای دریافت این وام تعریف شده است. اولین شرط این است که تاریخ تولید نوزاد بعد از فروردین 1401 باشد. بنا به شرط دوم هم این وام برای ساکنان شهر هایی در نظر گرفته شده که نرخ باروری در آن ها کم تر از 2.5 باشد. با یک نگاه اجمالی به داده های مرکز آمار کشور متوجه خواهید شد که استان سیستان و بلوچستان با نرخ باروری 3.7 تنها نقطه ایران است که واجد این شرایط نیست. یعنی ساکنان این استان نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

البته واضح است که این نرخ ممکن است دائماً در حال تغییر باشد به همین دلیل قبل از ثبت درخواست می توانید به سامانه تسهیلات فرزند آوری بانک مرکزی مراجعه کنید و اطلاعات اولیه خود را ثبت کنید. در صورتی که نرخ باروری در استان شما بیشتر از 2.5 باشد با پیغام «این وام به استان شما تعلق نمی‌گیرد!» رو به رو می شوید. به علاوه، شرایط دیگر دریافت وام فرزندآوری 1403به شرح زیر است:

  • متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد و نوزاد نیز در ایران متولد شده باشد
  • ثبت نام وام باید حداکثر دو سال بعد از تولد نوزاد انجام شود
  • مبلغ وام برای هر فرزند متفاوت است و بازپرداخت آن ها نیز به صورت جداگانه انجام می شود
  • برای هر فرزند تنها یک بار می توانید وام دریافت کنید

مبلغ وام فرزندآوری 1403

مبلغ وام وام فرزند آوری به تعداد بچه ها و این که کودک شما چندمین عضو خانواده است ارتباط دارد. این تسهیلات می تواند مبالغ متفاوتی از 30 تا 150 میلیون تومان داشته باشد. به این ترتیب که برای فرزند اول 40 میلیون، و برای فرزندان دوم تا چهارم به ترتیب 80، 120، 150 میلیون وام اعطا می شود. همچنین برای فرزند پنجم و بعد از آن می توانید مبلغ 200 میلیون وام دریافت کنید. لازم به ذکر است که اگر فرزندان دو قلو یا سه قلو بودند، امکان دریافت یک وام به ازای هر نوزاد وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر: بهترین بانک ها برای دریافت وام آنلاین

مدارک مورد نیاز ثبت نام وام

به طور کلی شبکه بانکی ایران دریافت وام با مبالغ بیشتر از 20 میلیون را مشروط به معرفی دو ضامن معتبر می داند. با این حال در مورد وام فرزند آوری و برای ایجاد شرایط بهتر در این مورد معرفی تنها یک ضامن معتبر کافی است. البته شرایط ضمانت وام ممکن است در بانک های مختلف کمی با هم متفاوت باشد. به طور کلی، برای ضمانت وام خود می توانید یکی از موارد زیر را ارائه دهید.

  • متقاضی یا یک نفر از بستگان درجه یک باید حساب یارانه داشته باشد
  • متقاضی یا یک نفر از بستگان درجه یک باید سهام عدالت داشته باشد
  • ارائه سفته به همراه معرفی یک نفر به عنوان ضامن

بدیهی است که برای ثبت نام وام به مدارک دیگری نیز نیاز دارید. در ابتدا باید به صورت اینترنتی ثبت نام کنید و برای طی کردن این روند، باید اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد کنید. این موارد شامل اطلاعات شناسنامه ای پدر، مادر و نوزاد، نشانی محل سکونت و کد پستی می شود. همچنین، باید یک کد رهگیری 10 رقمی نیز از سامانه تسهیلات وام فرزند دریافت کنید.  پس از آن باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید.

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی پدر و مادر
  • اصل و فتوکپی تمام صفحات شناسنامه نوزاد
  • فتوکپی کارت ملی و شناسنامه ضامن
  • یک فقره سفته

مراحل ثبت درخواست و دریافت وام فرزندآوری

در بخش قبلی اشاره کردیم که برای استفاده از این تسهیلات باید یک ثبت نام اینترنتی انجام دهید و پس از آن برای ارائه مدارک به بانک مراجعه کنید. در ادامه این روند را دقیق تر بررسی می کنیم.

  1. برای درخواست وام فرزند آوری 1403 ابتدا وارد سامانه بانک مرکزی به نشانی www.ve.cbi.ir شوید.
  2. سپس در این سامانه مطابق تصویر گزینه تسهیلات فرزند آوری را انتخاب کنید.
  3. سپس، از کادر کناری گزینه ثبت نام جدید را انتخاب کرده و اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد کنید.
  4. نهایتاً کد پیگیری برای شما پیامک می شود که به منزله پایان ثبت نام است.

در مرحله بعدی باید وارد همان سایت شده و این بار از میان گزینه های موجود، وضعیت را انتخاب کنید. اگر در این بخش شعبه بانک تأمین کننده مشخص شده باشد، 12 روز فرصت دارید تا مدارک خود را به بانک معرفی شده تحویل دهید. در صورت عدم ارائه مدرک در مدت تعیین شده باید مراحل ثبت نام را از ابتدا انجام دهید. پس از مراجعه به بانک نیز 60 روز برای تکمیل مدارک و معرفی ضامن فرصت خواهید داشت.

نحوه بازپرداخت وام فرزند آوری

مبلغ اقساط و مدت زمانی که برای بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفته می شود بسته به مبلغ وام متفاوت خواهد بود. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تمام وام های فرزند آوری جزو تسهیلات قرض الحسنه محسوب می شوند و سود آن ها تنها 4 درصد است. به علاوه، سر رسید اولین قسط وام 6 ماه پس از دریافت تسهیلات خواهد بود. در جدول زیر می توانید مدت زمان بازپرداخت اقساط را برای مبالغ مختلف وام مشاهده کنید.

3 1 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments