وام ازدواج 1403 و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

راهنمای دریافت وام ازدواج

افزایش مداوم نرخ تورم و اوضاع نامناسب اقتصادی همه جنبه های یک زندگی معمول را تحت تأثیر قرار داده است. به طور مثال، بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات مالی نمی توانند شرایط لازم برای ازدواج را فراهم کنند. در این شرایط وام ازدواج به عنوان یک تسهیلات قرض الحسنه و با سود بسیار کم ( 4 درصد) می تواند مفید و راهگشا باشد. در ادامه به شما توضیح می دهیم که این وام چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید.

وام ازدواج چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

وجود سیاست های افزایش و جوانی جمعیت از یک سو و موانع اقتصادی فراوان برای تشکیل خانواده از سوی دیگر باعث شده است تا دولت وام هایی مانند وام مسکن، وام فرزند آوری و وام ازدواج را در تعیین بودجه کشور در نظر بگیرد.. وام فرزند آوری نیز تسهیلاتی است که پس از ازدواج و تولد فرزند در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تسهیلات می توانید مقاله همه چیز درباره وام فرزند آوری را مطالعه کنید.

وام ازدواج در واقع تسهیلاتی است که می توانید برای تدارک مسکن، خرید جهیزیه و یا برگزاری مراسم عروسی از آن استفاده کنید. هم اکنون، زوج های جوانی که از تاریخ 1 فرودین 1399 به بعد عقد رسمی خود را ثبت کرده باشند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته حداقل سن برای زوج 15 و برای زوجه نیز 13 سال تعیین شده است. همچنین، افراد بالای 50 سال مشمول دریافت این وام نیستند. البته مبلغ وام در شرایط مختلف متفاوت است که بعداً در مورد آن صحبت می کنیم. همچنین، بانک های مختلف ممکن است شرایط یکسانی برای ارائه این وام نداشته باشند.

وام ازدواج برای زوج های جوان

شرایط بهره مندی از تسهیلات ازدواج

استفاده از تسهیلات ازدواج نیز مانند سایر وام های قرض الحسنه نیازمند داشتن شرایط منحصر به فردی است. موارد زیر شروطی هستند که برای دریافت وام ازدواج باید در نظر داشته باشید.

  • ازدواج باید به صورت عقد رسمی و ثبت شده در دفتر رسمی باشد. البته برای اقلیت های دینی هر مدرکی که برای ازدواج رسمی مرسوم باشد قابل قبول است.
  • زوجین باید تابعیت ایرانی داشته باشند. البته سکونت در ایران الزامی نیست.
  • تاریخ ثبت ازدواج باید بعد از فروردین 1399 باشد.
  • ارائه کارت ملی ایرانی برای متقاضیان الزامی است.
  • هریک از زوجین باید یک ضامن معتبر و سفته به ارزش مبلغ وام ارائه دهند.
  • وام ازدواج برای هر فرد تنها یک بار قابل استفاده است.
  • ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت لازم نست و حتی مشمولان به خدمت نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

ثبت نام برای وام ازدواج در گام اول به صورت اینترنتی انجام می شود. پس از ان زوجین باید شعبه بانکی مد نظر خود را انتخاب کرده و جهت ارائه مدارک به بانک مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز شما برای ثبت درخواست به شرح زیر خواهد بود.

  • اصل و کپی سند ازدواج
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه هر دو طرف ( حتی اگر فقط یک وام نیاز داشته باشید)
  • اصل و کپی کارت ملی زوجین
  • آدرس و کد پستی محل سکونت زوجین
  • کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن ها
  • کد رهگیری دریافتی پس از ثبت نام اینترنتی
تسهیلات قرض الحسنه

نحوه ثبت درخواست اینترنتی برای وام ازدواج

همانطور که گفته شد، برای درخواست وام ازدواج باید ابتدا به صورت اینترنتی ثبت نام کنید. برای انجام این کار تنها کافی است به سایت https://ve.cbi.ir/ مراجعه کرده و وارد سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شوید. سپس از با استفاده از گزینه ثبت نام جدید می توانید فرم های موجود را پر کنید. دقت داشته باشید که اطلاعات شما باید با دقت و کاملاً صحیح وارد شود. در مرحله بعدی می توانید بانک و شعبه مد نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت یک کد پیگیری 10 رقمی به شما داده می شود که باید در تمام مراحل دریافت وام آن را به خاطر داشته باشید.

پس از این که زمان مراجعه به بانک مشخص شد، 15 روز فرصت دارید تا تمام مدارک ذکر شده را به صورت حضوری به شعبه بانک مشخص شده تحویل دهید. برای بررسی زمان مراجعه به بانک می توانید از منو صفحه اصلی گزینه پیگیری ثبت نام را انتخاب کنید. در صورت تعیین شدن تاریخ در همین صفحه می توانید آن را ببینید. لازم به ذکر است که در همین منو امکان ویرایش اطلاعات نیز وجود دارد. به یاد داشته باشید که در صورت انتخاب بانک رسالت به عنوان تأمین کننده اعتبار باید ابتدا در سامانه مرات بانک رسالت مراحل اعتبار سنجی را طی کنید.

مبلغ اعلام شده برای وام ازدواج در سال 1403

با توجه به افزایش قیمت ها در سال جدید، وام ازدواج نیز افزایش داشته است. در سال 1403 زوج های دارای شرایط ذکر شده می توانند 300 میلیون تومان وام دریافت کنند. دقت داشته باشید که این مبلغ برای هر یک از زوجین است و در مجموع می توانند از 600 میلیون تسهیلات استفاده کنند. همچنین، برای پسرانی که کم تر از 25 سال و دخترانی که کم تر از 23 سال سن دارند این مبلغ تا 350 میلیون افزایش پیدا می کند.

بازپرداخت وام های ازدواج برای رفاه حال زوج های جوان طولانی در نظر گرفته شده است. در سال 1403 اعلام شده که برای بازپرداخت این وام 120 ماه یا 10 سال فرصت دارید. سررسید اولین قسط شما نیز یک ماه پس از دریافت وام خواهد بود. توجه داشته باشید که این وام یکی از تسهیلات قرض الحسنه بانک مرکزی است و در همه بانک ها با نرخ سود 4 درصد اعطا می شود.

کدام بانک برای دریافت وام ازدواج بهتر است؟

شرایط کلی وام ازدواج مانند مبلغ، اقساط و مدارک مورد نیاز در تمام بانک ها مشابه هستند. با این حال، مواردی نیز وجود دارند که در بانک های مختلف متفاوت هستند و باعث می شوند تمایزی بین آن ها ایجاد شود. به طور مثال زمان انتظار یک فاکتور مهم است. برخی بانک ها با توجه به بودجه ای که در دسترس دارند و نحوه تکمیل فرآیند های داخلی این پروسه را با سرعت بیشتری انجام می دهند. همچنین، کم تر بودن تعداد متقاضیان در صف انتظار نیز یک مزیت دیگر محسوب می شود.

با در نظر گرفتن این موارد و بررسی میزان رضایت متقاضیان می توان بانک های زیر را انتخاب های بهتری برای دریافت این تسهیلات معرفی کرد:

1.بانک مسکن: بانک مسکن مجموعه ای است که بیشتری تعداد وام را به مشتریان خود ارائه می دهد. همین تخصص و تبحر باعث شده است که فرآیند های داخلی ارائه تسهیلات در این بانک بسیار سریع تر طی شود. طبیعتاً این موضوع باعث می شود زمان انتظار شما برای دریافت وام به حداقل برسد.

2.بانک تجارت: یکی از بانک های پیشرو در زمینه بانکداری نوین و یکی از بهترین گزینه ها برای دریافت وام ازدواج بانک تجارت است. این مجموعه با افزایش تعداد  روز های ثبت نام، این امر را برای شما تسهیل کرده است. از طرف دیگر کاهش تعداد افراد متقاضی نیز با هدف کوتاه تر شدن زمان این پروسه انجام می شود.

3.بانک اقتصاد نوین: این بانک با ارائه خدمات بانکی با استفاده از سیستم های نوین مدت زمان انتظار زوجین را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل نیز یکی از محبوب ترین بانک ها برای دریافت این وام است.

وام ازدواج 1403

شرایط دریافت وام ازدواج در شرایط خاص

برخی موارد در دریافت وام ازدواج وجود دارد که برای متقاضیان ابهام و سوال ایجاد کرده است. در این بخش به مهم ترین سوالات شما در این مورد پاسخ می دهیم.

ازدواج مجدد

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که در ازدواج دوم و سوم نیز امکان دریافت وام وجود دارد یا خیر. در پاسخ باید بگوییم هر فرد می تواند یک بار از وام ازدواج استفاده کند و تفاوتی ندارد که در چندمین تجربه باشد.

ایثارگران

اگر متقاضیان دریافت وام ازدواج جز ایثارگران باشند، مبلغ وام برای آن ها بیشتر می شود. به طوری که افراد بالای 25 سال می توانند 360 میلیون وام دریافت کنند. همچنین، این مبلغ برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال به 440 میلیون می رسد.

بازنشستگان

فرزندان بازنشستگان می توانند علاوه بر وام ازدواج ارائه شده توسط بانک مرکزی، از صندوق بازنشستگی کشور نیز وام دریافت کنند. برای استفاده از این تسهیلات می توانید مراحل ثبت درخواست را در سامانه اینترنتی  sabasrm.ir انجام دهید.

0 0 رای
این نوشته چطور بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments